Waarom de reinheid van de carburateur van een kleine motor zo belangrijk is

Carburateurs spelen een cruciale rol in de prestaties van elke verbrandingsmotor, dus eigenaren van kleine motoren moeten de tijd nemen om veelvoorkomende carburateurproblemen en oplossingen te waarderen voordat er duurdere problemen ontstaan.

De rol van een carburateur is om tegelijkertijd de inname van brandstof in een motor te regelen mengen met de juiste hoeveelheid lucht voor optimale motorprestaties. Er zijn twee hoofdtypen carburateurs

Vlottertype – Wordt voornamelijk gebruikt bij een stationaire motor en bevindt zich doorgaans onder de brandstofbron, aangezien de zwaartekracht wordt gebruikt voor de brandstoftoevoer. Standaard grasmaaiers hebben meestal dit type carburateur

Diafram Type – Gebruikt meer op de meeste draagbare apparatuur zoals kettingzagen, bosmaaiers, heggenscharen, bladblazers enz. Dit veelvoorkomende type eenvoudige carburateur wordt over het algemeen boven de brandstoftank gemonteerd en heeft geen brandstofkom of vlotter. Vacuümdruk wordt gebruikt om brandstof in het samenstel te trekken.

De beste manier om de werking van carburateurs te begrijpen, is ze in de eerste plaats te zien als luchtpompen. Wanneer u bijvoorbeeld gas geeft, pompt u niet meer brandstof in een motor – integendeel, u verhoogt de luchtinlaat in het systeem, waardoor de brandstoftoevoer en de dynamiek dienovereenkomstig toenemen. Als zodanig is een carburateur in wezen afhankelijk van twee dominante kenmerken om goed te werken. d.w.z. een schone, ononderbroken luchtinlaat, plus een schone, ononderbroken vloeibare brandstofinlaat. ja het woord schoon is er niet voor niets. Als de lucht- of brandstofinlaatmechanismen vuil of beschadigd zijn, kunnen een aantal problemen aan het licht komen. De motor :

  • Start helemaal niet
  • Heeft een groot aantal pogingen nodig om te starten
  • Spanningspieken, zelfs bij inactiviteit
  • Presteert anders bij hoge of lage toeren
  • Lekt brandstof
  • Valt uit bij inactiviteit

Als het gaat om ondermaatse netheid, is vuile brandstof een van de meest voor de hand liggende boosdoeners. Dit gebeurt vaak in gevallen waarin een eigenaar een volle brandstoftank achterlaat en de apparatuur vervolgens gedurende langere tijd niet gebruikt. Met name in zuidelijke staten kan dit voorkomen als apparatuur seizoensgebonden wordt gebruikt. Er zijn enkele koele klimaten waar het maaien van gras bijvoorbeeld in de winter tot stilstand komt wanneer de grasmat bijna slapend is, waarna de activiteit in het midden van de lente scherp wordt hervat. Een kettingzaag kan ook voornamelijk in de zomer of herfst worden gebruikt om hout op tijd te laten drogen voor gebruik in de winter. In dit soort gevallen kan brandstof oud worden, erger nog, de interne onderdelen van de carburateur, inclusief de delicate brandstofinlaatsproeier of brandstofleidingen, kunnen vast gaan zitten.

Zelfs als de brandstoftoevoer- en -afgiftesystemen in topconditie verkeren, zijn er andere elementen van de carburateur die mogelijk vuil of uit balans zijn, wat kan leiden tot suboptimale prestaties. De beste plaats om te beginnen is door naar de motor te kijken en te luisteren en veelbetekenende signalen te herkennen dat er iets niet klopt. Een goede plek om te beginnen is de bougie, die veel kan onthullen over hoe een motor werkt. Als het uiteinde van de bougie een koffiekleur heeft, dan loopt hij prima, een spookachtig wit betekent dat hij mager loopt of roetzwart betekent dat hij te rijk loopt.

De term arm lopen betekent dat er minder dan normale brandstoftoevoer de motor bereikt, terwijl rijk lopen betekent dat er teveel brandstof in het systeem wordt gevoerd. Deze niveaus kunnen natuurlijk handmatig worden aangepast met de stelschroef voor het mengsel, maar eerst loont het om ervoor te zorgen dat alle andere onderdelen van de carburateur in goede staat verkeren. Het is altijd raadzaam om alle mechanische basissystemen grondig te controleren voordat u begint met het manipuleren van fabrieksinstellingen. Een bijkomend gevaar is dat machines die aan de emissienormen voldoen, gemakkelijk niet meer aan de eisen voldoen als een eigenaar per ongeluk loopt een rijk mengsel. Zorg er dus voordat u aan de instellingen gaat sleutelen voor dat alle onderdelen schoon en onbeschadigd zijn en volgens de juiste toleranties zijn gemonteerd.

De voor de hand liggende eerste stap bij het reinigen van een vlottercarburateur is om de kom los te schroeven en goed te wassen en te laten weken met behulp van een speciale carburateurreinigingsvloeistof. Wees niet bang om onderdelen een nacht te laten weken voor een echt doordringende reiniging, bedenk dat minder duurzame plastic stukjes net als de vlotter zelf niet mogen worden blootgesteld aan langdurige corrosieve blootstelling. Eenmaal schoon, zou de vlotter ongehinderd op en neer moeten kunnen bewegen, dus zorg ervoor dat je alle smurrie verwijdert. Gevoelige sproeinaalden, die gemakkelijk verstopt kunnen raken, hebben mogelijk extra aandacht nodig. Een goede tip is om geen oude doeken te gebruiken die ongewenste pluisjes, stof of textielverontreinigingen kunnen achterlaten. Het verdient veel de voorkeur om met water af te spoelen en vervolgens perslucht te gebruiken om eventuele resten van reinigingsmiddelen en smurrie weg te blazen, zodat een ongerept oppervlak achterblijft voordat u het weer in elkaar zet. Deze methode werkt voor met zand gevulde vissershaspels en ook voor motoronderdelen. Als u uw eigen carburateuronderhoud routinematig wilt uitvoeren, is het de moeite waard om te investeren in een basistoolkit om de effectiviteit van uw werk te maximaliseren.

Terwijl een degelijke schoonmaakbeurt 90% van de problemen oplost een slecht presterende carburateur, er is altijd een kans dat een mechanisch defect de oorzaak is van een chronisch probleem. Zoals gezegd zijn carburateurs in wezen pompen, wat betekent dat lekkende afdichtingen, splitringen en beschadigde pakkingen mogelijk moeten worden vervangen. Choke- en gasklepplaten kunnen ook verbogen of beschadigd zijn als gevolg van slijtage, spanning of stoten, of er kunnen schroefaanpassingen nodig zijn.

Goed voor uw carburateur zorgen is de moeite waard, het negeren van een probleem kan leiden tot een laag brandstofverbruik, voortijdige motorstoringen of erger. Carburateuronderhoud is daarom cruciaal voor het behoud van een soepel lopende motor.

ZIE JE GEDACHTEN

      Laat een reactie achter

      Accu grasmaaier
      Logo
      Vergelijk items
      • Totaal (0)
      Vergelijken
      0
      Shopping cart