Hoe u uw motor weer aan de praat krijgt

Als u problemen ondervindt bij het starten van een kleine motor, begrijpen we hoe frustrerend dat kan zijn.

In deze gids laten we u manieren zien om een ​​koppige motor nieuw leven in te blazen en wanneer het tijd is om de handdoek in de ring te gooien.

Checklist voor het snel oplossen van problemen met de motor

  • Is de tank gevuld met verse brandstof?
  • Zijn alle veiligheidsinrichtingen/schakelaars uitgeschakeld?
  • Gebruikt u de juiste startprocedure?
  • Is de bougie droog/nat?
  • Is de apparatuur afgesteld?
  • Is er rook?

Hoe motoren werken
Om problemen gemakkelijk te kunnen diagnosticeren, helpt het om eerst te begrijpen hoe een motor werkt.

Motoren brullen tot leven door een proces dat verbranding wordt genoemd. Verbranding is niets meer dan een gecontroleerde explosie die het vermogen van de motor opwekt en het verandert in een bruikbare mechanische kracht om werk gedaan te krijgen.

Om de motor te laten starten, vereist de verbranding een zorgvuldig gechoreografeerd gecomprimeerd mengsel van lucht, brandstof en vonk, dat precies getimed is om te ontsteken. Als een van deze dingen ontbreekt of niet synchroon loopt, start de motor niet.

Met wat oefening zult u merken dat de meest voorkomende motorproblemen tot deze drie zaken kunnen worden beperkt. Soms kan het een eenvoudig proces zijn om te diagnosticeren welke ontbreekt, maar soms kan de oplossing behoorlijk complex worden en meer tijd en geld vergen dan de tool waard is.

Laten we eens kijken naar de 7 meest voorkomende problemen en hoe deze op te lossen.

Veelvoorkomende motorproblemen

Slechte brandstof: Als de motor moeilijk lijkt te starten of ruw loopt, is het controleren van de staat van de brandstof een van de gemakkelijkste oplossingen die u kunt maken.

Zodra u vermoedt dat uw machine geen brandstof meer bevat, vervangt u deze door verse brandstof en met een paar uitbarstingen van startvloeistof in de carburateur, en deze zou weer tot leven moeten komen.

Neem van ons aan, brandstof kan snel oud worden. Brandstof die ouder is dan 1 maand mag nooit worden gebruikt.

Het toevoegen van een brandstofstabilisator aan verse brandstof is een goede gewoonte en een goedkope verzekering om deze langer stabiel te houden.

Het is duidelijk dat slechte brandstof ervoor zorgt dat hij niet start, maar hoe verpest gemummificeerde brandstof een motor?

Benzine, dat bestaat uit veel petrochemicaliën, wasmiddelen en ethanol (maïsalcohol), begint na ongeveer een week vocht uit de lucht te scheiden en op te nemen. Dit gedegradeerde gas verslechtert rubberen afdichtingen, brandstofleidingen en ingewikkelde metalen onderdelen die een “kauwgom” vormen die zeer moeilijk te verwijderen is.

Gebruik verse brandstof. Voeg een stabilisator toe. Bewaar brandstof op de juiste manier. Gebruik nooit brandstof die ouder is dan 1 maand.

Kan niet ademen: Het gemakkelijkst uit te voeren onderhoud is waarschijnlijk het vervangen van het luchtfilter.

Echter, op de lange termijn verwaarloosd, zal een defecte luchtfilter grote schade aanrichten aan de zuigers en cilinderwanden van de motor totdat deze dood op zijn weg stopt. Er is geen oplossing voor een in beslag genomen motor.
Vaak over het hoofd gezien, is het machtige luchtfilter een van de meest kritieke onderdelen van de motor.

Als je nadenkt over al het puin dat het tegenkomt, van grassprieten tot scherven hout, is er maar een onvoorstelbaar kleine hoeveelheid vuil nodig om granaatscherven in de motor te worden, om hem onbruikbaar te maken.

Als u wilt dat uw motor lang meegaat, zorg er dan voor dat u de snelle en gemakkelijke taak uitvoert om het luchtfilter te vervangen zodra het vuil wordt.

Vervuild: Motoren die ruw lopen en veel rook produceren, zijn mogelijk te laat voor een afstelling. Witte rook die uit de motor komt, kan worden veroorzaakt door onvolledige verbranding waarbij onverbrande brandstof wordt uitgestoten. Een ernstiger probleem is dat er olie in de cilinder lekt door versleten zuigerveren, of erger nog, een gescheurd motorblok.

Voor deze oplossing concentreren we ons op het afstemmen van uw apparatuur.

Voor het grootste deel is een tune-up net zo eenvoudig als:

  • De machine afwassen
  • Het vervangen van de bougie, olie, brandstoffilter en luchtfilter
  • De carburateur een goede poetsbeurt geven.

Een tune-up moet jaarlijks worden uitgevoerd en u zult uw gebruikershandleiding willen raadplegen voor de specifieke procedures, zoals het verkrijgen van de juiste bougieafstand.

Als de prestaties van uw motor echter niet verbeteren na een volledige afstelling, kan dit een teken zijn van een ernstiger probleem en kan een vervangende motor in orde zijn. In zeldzame gevallen is het mogelijk dat zelfs een nieuwe bougie slecht is. De gevoelige elektrode binnenin kan kapot gaan als ze vallen, dus het kan voor de zekerheid een paar euro extra waard zijn.

Te veel brandstof: Meestal een gevolg van onjuist starten, “overstroming” gebeurt door te veel aanzuigen, gesloten choke, vastzittende klep, gegomde carburateur of onmiddellijk proberen een automatische choke-motor opnieuw te starten.

De eenvoudigste manier om te zien of uw motor met gas is overstroomd, is door de bougie te verwijderen. Als hij nat is, staat hij onder water en moet je de cilinder laten drogen voordat je hem opnieuw probeert op te starten. Perslucht kan het proces helpen versnellen.

Maar wat doe je als de bougie niet nat is en je niet eens gas ruikt? Het tegenovergestelde probleem van overstromingen is het gebrek aan brandstof.

Iets vergeten? Als u uw apparatuur in topconditie houdt en het moeilijk vindt om ermee aan de slag te gaan, kan het zijn dat u iets bent vergeten.

Hoe gek het ook klinkt, haal de tankdop eraf en controleer of er brandstof in de tank zit. We hebben zo’n haast om de klus te klaren, of het nu gaat om het maaien van het gras, het snoeien van heggen of het blazen van bladeren, dat we vergeten de apparatuur met brandstof te vullen. Maar voel je niet slecht, we hebben ons hier allemaal wel eens schuldig aan gemaakt.

Veiligheidstoestellen: In een poging om het aantal ongevallen veroorzaakt door elektrische apparatuur te verminderen, zult u merken dat er meer veiligheidsvoorzieningen zijn dan ooit tevoren. Een van hen kan het starten van de apparatuur in de weg staan.

U wilt er dus zeker van zijn dat de brandstofafsluitklep open is en dat alle bedieningsschakelaars in de stand “aan” of “bedrijf” staan. Als nadat u hebt gecontroleerd of alle veiligheidsmechanismen zijn uitgeschakeld, de motor nog steeds niet beweegt, is het misschien tijd om het brandstoftoevoersysteem te controleren.

Na verloop van tijd kunnen brandstofleidingen en primerbollen barsten waardoor de motor van kostbare brandstof wordt beroofd. Afhankelijk van de machine kunnen deze items worden vervangen en kan het repareren ervan een doe-het-zelf-project zijn. Aan de andere kant kunnen carburateurs die zijn gegomd door slecht gas erg vervelend zijn om schoon te maken en kunnen ze het beste aan de professionals worden overgelaten.

Vonk: Als uw motor voldoende brandstof en lucht krijgt, kan de motor een gebrek aan vonk hebben.

Hoewel bougies jaarlijks moeten worden vervangen als onderdeel van de jaarlijkse onderhoudsroutine, kunnen ze om verschillende redenen defect raken. Bougies kunnen inwendig breken nadat ze zijn gevallen of tijdens hevige trillingen

elektrode is mogelijk niet goed geplaatst, of de ontstekingsmodule/bougiekabel is defect.

Als de motor na het vervangen van de bougie nog steeds niet wil starten, controleer dan de ontstekingsmodule.

Een snelle manier om te zien of de module slecht is, is door de bougiehuls te verwijderen en te kijken of er een elektrische vonk ontstaat na een paar keer aan het trekkoord te hebben getrokken. De vonk ontstaat in de opening tussen de laars en het uiteinde van de bougie. Als er geen vonk is, moet de ontstekingsmodule worden vervangen.

ZIE JE GEDACHTEN

      Laat een reactie achter

      Accu grasmaaier
      Logo
      Vergelijk items
      • Totaal (0)
      Vergelijken
      0
      Shopping cart