Hieronder vindt u enkele fundamentele Honda-probleemoplossingsproblemen en hun waarschijnlijke oorzaken voor de Honda GX-motorenreeks. Houd er rekening mee dat dit algemene tips zijn voor het oplossen van problemen met kleine motoren. Raadpleeg de Honda-reparatiehandleidingen voor gedetailleerde probleemoplossing.
Heeft u deze motorproblemen – De motor start niet, blijft niet draaien, loopt slecht of start moeilijk.
Controleer het volgende: –
Brandstof
Het klinkt misschien vanzelfsprekend, maar het moet gezegd worden. Als uw motor niet start, is het meest voor de hand liggende om te controleren of de benzine niet op is. Zorg ervoor dat u gewone loodvrije benzine gebruikt voor een 4-taktmotor.
Houd ook rekening met de leeftijd van de brandstof, als deze meer dan 3 maanden oud is, kan deze oud zijn geworden. Het is extreem moeilijk om een machine te starten met oude brandstof.
Carburator
Als je motor niet start, start maar na enkele seconden stopt, kan de carburateur de oorzaak zijn. Als u gedurende langere tijd brandstof in de motor laat zitten, kan dit de carburateur verstoppen. Na enige tijd verdampen onderdelen in de brandstof.
Ze laten een kleverige substantie achter die de carburateur verstopt. Maak hem schoon met carburateurreiniger en als dat niet helpt, moet je de carburateur vervangen of opnieuw opbouwen.
Waar u het moeilijk vindt om de motor te starten, krijgt uw motor mogelijk te veel of te weinig brandstof.
Als uw carburateur verstopt is, krijgt de motor niet de brandstof die hij nodig heeft. De motor krijgt te veel brandstof als de choke van de carburateur niet goed sluit.
Tankdop
Een verstopte carburateur is meestal de boosdoener wanneer de motor na enkele seconden of langer uitvalt. Een andere veel voorkomende oorzaak is een defecte tankdop. Een defecte dop zorgt ervoor dat de motor niet start of maakt het moeilijker om de motor te starten.
Naarmate de motor brandstof verbruikt, stijgt de druk in de gastank. De gasdop heeft een kleine ontluchting waardoor lucht de gastank kan binnendringen en de druk kan ontlasten. Als die ontluchting verstopt raakt, zal de druk in de tank stijgen.
Wanneer de gastankdruk de motordruk overschrijdt, slaat de motor af. Draai de tankdop los voordat u de motor start. Als de motor blijft draaien met de losse dop, is de ontluchting meer dan waarschijnlijk verstopt.
Bougie
Controleer de bougie op beschadiging of slijtage. Mogelijk ziet u een gebarsten isolator, een weggebrande of beschadigde elektrode of zware koolstofophoping. Vervang in dat geval de bougie.
U kunt ook een bougietester gebruiken om te zien of de bougie defect is. U zou een sterke vonk moeten zien tussen de aansluitingen van de tester wanneer de motor aanslaat. Doe je dat niet, dan is de bougie defect.
Brandstoffilter
Een verstopt brandstoffilter kan motorproblemen veroorzaken. Als iemand lange tijd brandstof in de motor laat zitten, verdampt een deel van de brandstofbestanddelen. Het kleverige spul dat achterblijft, verstopt het brandstoffilter en verstoort de werking van de motor.
Als u oude brandstof in de motor aantreft, tap deze dan af uit de brandstoftank. Vervang vervolgens het brandstoffilter.
Bobine
Terwijl de motor draait, stuurt de bobine volt naar de bougie. Een defecte bobine zorgt ervoor dat de motor niet start. Controleer of de bougie werkt.
Gebruik in dat geval een bobinetester om de bobine te testen. Vervang de bobine indien nodig.
Aan / uit knop
Een defecte startschakelaar zorgt ervoor dat de motor niet start. Gebruik een multimeter om te zien of de schakelaar defect is. Test op continuïteit.
Ook moet de schakelaar één open contact hebben, dat is de ‘aan’-stand. Het heeft ook één gesloten contact in de ‘uit’-stand.
Als u moeite heeft met het draaien van de schakelaar, of als de schakelaar maar een deel van de tijd werkt, vervang hem dan.
Oliewaarschuwingsschakelaar
Net als de startschakelaar kun je testen met een multimeter om te zien of het defect is. Een laag oliepeil kan ook voorkomen dat de motor start en deze schakelaar voorkomt vonken wanneer het oliepeil laag is.
Vliegwiel Sleutel
De vliegwielsleutel is een klein metalen stuk. Het past in de krukas, waar het in het vliegwiel grijpt.
Als de motor plotseling stopt, breekt de vliegwielsleutel doormidden. Dit voorkomt motorschade. Vervang de vliegwielsleutel voordat u verder gaat met het oplossen van problemen.